Kunskapen — ja, var tar den vägen?



"I dagens så kallade kunskapssamhälle är det i första hand kunskap som alstrar värde. Därmed har kontrollen över tanken blivit det viktigaste maktmedlet. De som besitter kunskaper har blivit föremål för misstänksamhet. Yrkesutövare som tidigare uppfattades som det moderna samhällets ryggrad framställs som egennyttiga. Deras arbete måste övervakas, och det kräver ingen specifik områdeskompetens. För de nya ledarna är det ledarkompetensen som står i förgrunden. Verktygen de använder heter standardisering, dokumentering och kvalitetsutvärdering. Normen heter mätbarhet. Kunskapen — ja, var tar den vägen?"

Tvärsnitt nr 4 2010, ESSÄ av Niklas Stenlås och Ylva Hasselberg.
Niklas Stenlås, fil. dr. i historia och verksam vid Institutet för Framtidsstudier.

Ylva Hasselberg, docent i ekonomisk historia samt föreståndare för Centrum för teknik- och vetenskapsstudier vid Uppsala universitet.

Why Democracy Needs the Humanities

Not For Profit: Why Democracy Needs the Humanities

By Martha C. Nussbaum, the Ernst Freund Distinguished Service Professor of Law and Ethics in the Philosophy Department, Law School and Divinity School at the University of Chicago.
"We are in the midst of a crisis of massive proportions and grave global significance. I do not mean the global economic crisis that began in 2008; I mean a crisis that goes largely unnoticed, but is likely to be, in the long run, far more damaging to the future of democratic self-government: a worldwide crisis in education."

Kunskapen — ja, var tar den vägen?

Professionernas uttåg ur kunskapssamhället

"I dagens så kallade kunskapssamhälle är det i första hand kunskap som alstrar värde. Därmed har kontrollen över tanken blivit det viktigaste maktmedlet. De som besitter kunskaper har blivit föremål för misstänksamhet. Yrkesutövare som tidigare uppfattades som det moderna samhällets ryggrad framställs som egennyttiga. Deras arbete måste övervakas, och det kräver ingen specifik områdeskompetens. För de nya ledarna är det ledarkompetensen som står i förgrunden. Verktygen de använder heter standardisering, dokumentering och kvalitetsutvärdering. Normen heter mätbarhet. Kunskapen — ja, var tar den vägen?"

Tvärsnitt nr 4 2010, ESSÄ av Niklas Stenlås och Ylva Hasselberg. Niklas Stenlås, fil. dr. i historia och verksam vid Institutet för Framtidsstudier.

Ylva Hasselberg, docent i ekonomisk historia samt föreståndare för Centrum för teknik- och vetenskapsstudier vid Uppsala universitet.

Vi använder cookies för att förbättra din online-upplevelse.
Genom att surfa på vår webbplats samtycker du till vår användning av cookies.

Läs mera

Jag uppdaterar min sida.

Jag är tacksam om ni kan visa tålamod!